Ямб і хорей
Ямб і хорей — це двохдольні метри віршування, які характеризуються послідовним чергуванням наголошених і ненаголошених складів. Вони є одними з найпоширеніших метричних стоп в українській поезії.
Ямб
Ямб — це дводольний метр, який складається зі стопи, що складається з ненаголошеного складу за яким іде наголошений склад. Схема ямба:
“`
ν — ∪
“`
Наприклад:
“`
Іду я в далечінь,
Де тиха тече річка.
“`
Ямб є широко поширеним метром в українській поезії і використовується в різних жанрах, таких як лірика, епос і драма. Одними з найвідоміших українських поетів, які писали ямбом, є Тарас Шевченко, Леся Українка та Іван Франко.
Хорей
Хорей — це дводольний метр, який складається зі стопи, що складається з наголошеного складу за яким іде ненаголошений склад. Схема хорея:
“`
∪ — ν
“`
Наприклад:
“`
Лелека летить на обрій далекий,
Квітує бузок у саду біля річки.
“`
Хорей також є поширеним метром в українській поезії і використовується в різних жанрах. Одними з найвідоміших українських поетів, які писали хореєм, є Володимир Сосюра, Павло Тичина та Максим Рильський.
Порівняння ямба та хорея
Ямб і хорей мають схожі характеристики, оскільки обидва є дводольними метрами. Однак є й відмінності:
* У ямбі наголошений склад стопи стоїть на другому місці, а в хореї — на першому місці.
* Ямб зазвичай створює більш спокійний і урочистий ритм, тоді як хорей — більш енергійний і динамічний.
* Ямб часто використовується в поезії з філософською чи епічною тематикою, а хорей — в поезії з більш ліричним чи драматичним змістом.
Приклади використання ямба і хорея
Ямб:
* “Кобзар” Тараса Шевченка
* “Лісова пісня” Лесі Українки
* “Мойсей” Івана Франка
Хорей:
* “Червона калина” Степана Чарнецького
* “Ой, у лузі червона калина” Народна пісня
* “На калиновім мості” Миколи Вороного
Ямб і хорей широко використовуються в українській поезії і допомагають створити різноманітні ритмічні ефекти. Розуміння цих метрів є важливим для оцінки та аналізу поетичних текстів.
Запитання 1: Що таке ямб?
Відповідь: Ямб — це двоскладова стопа в поезії, що складається з ненаголошеного складу, за яким слідує наголошений склад. Схематично це можна зобразити як: ύ-ύ. Прикладом ямба є рядок: "Зе́лені ли́сти, черво́ні ки́тиці".
Запитання 2: У чому різниця між ямбом і хореєм?
Відповідь: Хорей, так само як і ямб, є двоскладовою стопою, але має протилежну послідовність наголосів. У хореї перший склад наголошений, а другий — ненаголошений. Схематично це можна записати як: ύ-υ. Прикладом хорея є рядок: "Ве́села ха́та, я́сна ха́тенка".
Запитання 3: Як визначити розмір ямбічного вірша?
Відповідь: Для визначення розміру ямбічного вірша потрібно порахувати кількість ямбічних стоп у кожному рядку. Найпоширенішими розмірами ямба є двостопний, тристопний, чотиристопний та п'ятистопний. Наприклад, у рядку "Бу́ло ко́лись у́ нас на́ Україні" чотири ямбічні стопи, тому це чотиристопний ямб.
Запитання 4: Які поети використовували ямбічний розмір?
Відповідь: Ямбічний розмір широко використовувався багатьма поетами, включаючи Вільяма Шекспіра, Олександра Пушкіна, Миколу Некрасова та багатьох інших. Наприклад, знаменита п'єса Шекспіра "Гамлет" написана п'ятистопним ямбом.
Запитання 5: Чи має хорей таке ж широке застосування, як ямб?
Відповідь: Хоча хорей менш поширений, ніж ямб, він також використовувався в поезії. Прикладом хореїчного вірша є "Пісня про купця Калашникова" Лермонтова, яка написана тристопним хореєм.